Jak powinien wyglądać raport SEO w praktyce?

Grupy tematyczne na forach dyskusyjnych oraz w najpopularniejszych mediach społecznościowych zrzeszają nie tylko wykwalifikowanych znawców pozycjonowania, ale również zupełnie początkujących marketing managerów, świeżo upieczonych sprzedawców w prywatnych sklepach internetowych oraz pasjonatów zajmujących się zarządzaniem treściami na stronach internetowych. Dyskusje i wymiana poglądów często  zakrojone są bardzo szeroko, co pozwala znaleźć sprawdzone recepty chociażby na raporty SEO zlecane zewnętrznym agencjom. Jeśli będziemy wiedzieć, jak powinien wyglądać raport SEO, nigdy nie padniemy ofiarą nieuczciwej agencji interaktywnej. Spójrzmy zatem, na czym cała sprawa polega!

Raport SEO i jego najmocniejsze strony

Zewnętrzne raporty SEO zleca każda duża lub mała firma działająca w oparciu o nowoczesne technologie internetowe. Raporty SEO są przeprowadzane w pakietach, w skład których wchodzą jeszcze procesy pozycjonowania ogólnego lub lokalnego, a także zespół działań mających utworzyć specyficzny, pisany fachowym i profesjonalnym językiem content. Statystyki wskazują, że ponad 70% firm korzysta z raportów SEO. W stosunku do przedsiębiorstw z państw zachodniej Europy jest to wartość zdecydowanie niższa. Być może dlatego, że zachodni przedsiębiorcy nie żałują pieniędzy na zabiegi promocyjne, podczas gdy typowy polski przedsiębiorca wszędzie szuka sposobów na to, aby zaoszczędzić?

Raport SEO – istota i znaczenie

Wszyscy, którzy wiedzą, jak powinien wyglądać raport SEO, doskonale zdają sobie sprawę z tego, że trudno o bardziej specjalistyczny typ sprawozdania dotyczącego kondycji witryny promowanej na stronach wyszukiwarki Google. Pierwszy raport SEO przeprowadzony przez wybraną agencję zawsze jest poprzedzony audytem SEO. W następnych raportach SEO znajdziemy już treści opisujące następstwa zleceń skierowanych w stronę pozycjonerów. Teraz dobitnie widzimy, że raporty SEO podzielić możemy na dwa rodzaje:

  • raport SEO w oparciu o audyt SEO –  początkiem współpracy jest tutaj audyt
  • raport SEO z kompleksowym działaniem na podstawie współpracy z wybraną agencją – cykliczny zespół zabiegów, poleca się wykonywanie takich raportów raz w miesiącu

Raport z audytu SEO – jak się prezentuje?

W raporcie z audytu SEO znajdziemy wskazówki, które mogą przysłużyć się poprawie wyświetlania się wyników wyszukiwania na wyższych pozycjach, niż zazwyczaj. Wskazane zostają miejsca, gdzie nasza strona “niedomaga”, nie przynosi określonych i wymaganych, efektywnych wyników działania. Jeżeli możemy mówić o czymś w rodzaju analizy SWOT dla stron internetowych, to zdecydowanie będzie nim raport SEO. Wszelkie założenia znajdujące się w raporcie SEO, w chwili jego otrzymania powinny być stopniowo i konsekwentnie wdrażane przez pracowników. Jest to część zaleceń, ponieważ pozostałe czynności porządkowo – techniczne wprowadzają wykwalifikowani specjaliści SEO. Zarządzający przedsiębiorstwem opierającym swoją pracę na technologii internetowej musi jednoznacznie wyrazić zgodę na rozpoczęcie współpracy z kreatywną agencją. Za wprowadzenie zmian odpowiedzialni mogą być także pracownicy pracujący wcześniej nad audytem, ale bez uprawnień administracyjnych z ramienia kierowniczego niewiele niestety zdziałają.

 Raport SEO i jego kluczowa zawartość

Profesjonalnie przygotowany w każdym szczególe raport SEO powinien zawierać takie elementy jak:

  • wykaz planowanych w przyszłości działań usprawniających działanie systemu
  • wykaz zrealizowanych dotychczas działań
  • pozyskane linki wraz z wykazem źródła ich pochodzenia, aby potwierdzić autentyczność
  • opis zachowań internautów na stronie, ich reakcje oraz częstotliwość odwiedzin, obliczona statystycznie np. na podstawie średniej w skali miesiąca
  • konstruktywne porównania do działań konkurencji, pozwalające wyciągać wnioski z wcześniejszych błędów
  • serwisowy ruch organiczny
  • widoczność dla fraz brandowych
  • widoczność dla najbardziej istotnych słów kluczowych
  • ogólną widoczność strony zapewnioną w Google

Zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi raportu SEO przy pierwszym podejściu daje szanse na sprawniejsze przygotowywanie analiz w przyszłości.